Kilde: Pixabay
Som online virksomhed er der en række barometre, man kan arbejde med for at øge chancen for succes. I artiklen her gennemgår vi et par af de barometre samt ser på, hvordan forskellige virksomheder har implementeret dem i praksis.
Gør det nemt for kunderne med brugervenlighed
Ingen gider at bruge for meget tid på at finde rundt på en hjemmeside. Det er med andre ord vigtigt at skabe brugervenlighed for kunderne. Det betyder, at det skal være let og lige til at navigere siden og uploading af elementer skal ske hurtigt. Det er blandt andet det, der har gjort Netflix til en populær streamingtjeneste. Via diverse kategorier og et simpel set up kan kunder uden besvær finde frem til en serie eller film, der stemmer overens med deres behov. Samtidig har man benyttet sig af en række teknologier for at øge hastigheden på uploading, hvilket gør produktet let tilgængeligt. Desuden kan kunderne benytte sig af produktet i store dele af verden, hvilket igen er en indikator på brugervenlighed.
Skab værdi og hold kunderne opdateret
Værdi og opdatering er også blandt nøgleordene, når man vil skabe succes i en online virksomhed. Tager vi et eksempel fra online spillevirksomheder, er det tydeligt at se, hvorfor bet365 har haft stor succes med deres fodbold betting. På deres side kan man blandt andet læse, hvad der rør sig i de enkelte klubber, hvoraf de går helt tæt på, når de deler ud af info såsom hvem Thomas Müller foretrækker som holdkammerat samt spår, at England og Belgien med odds på 6.00 er favoritter når vi taler den kommende vinder af EM. Via en kombination af de seneste fodboldnyheder og et omfattende udbud af live odds formår virksomheden at skabe værdi for kunderne samtidig med, at de holder kundeskaren opdateret.
Kilde: Unsplash
Prioriter markedsføring og nyd godt af synlighed og branding
Kunder skal vide, at virksomheden eksisterer før de kan handle med den. Markedsføring leder til den viden og bidrager desuden til at brande virksomheden, så kunder ved, hvad de har at gøre med. Zalando er en online shop, der har ramt knivskarp med marketingen. Ud over et væld af reklamefilm på diverse medier har virksomheden arbejdet intenst med deres SEO, hvilket betyder, at de dukker op som nogle af de første blandt søgeresultater. Blandt andet den gode marketing har ledt til, at de i dag er en af de mest populære online shops i Danmark. Der er altså god grund til at afsætte finansielle midler til markedsføring samt finde de kreative sider frem, når en strategi skal planlægges.
Opsamling på den endelige formel
Brugervenlighed, værdi, opdatering og god markedsføring er altså blandt de barometre, man bør fokusere på for at skabe succes i en online virksomhed. Foruden det findes der en række andre relevante barometre. Transparens, professionalisme og målgruppe er blandt de barometre, der også bør holdes for øje, når man vil skabe et solidt grundlag for sin online virksomhed. Det er deri vigtigt at forstå virksomhedens målgruppe og agere professionelt og transparent over for denne målgruppe.
Skriv et svar